فيديو: تعليقات خالد الصاوي والنجوم حول فيديو سائق التوك توك ضد مصر

5 صور
إضغظي لبدء عرض الصور
والرأي العام انقسم بين مؤيد ورافض.

ضجّت مواقع التواصل الإجتماعي أمس بمقتطف مصوّر من برنامج "واحد من الناس" للإعلامي عمرو الليثي، ظهر فيه مواطنٌ مصريٌّ ينتفض على الحكومة المصرية في ظلّ الأزمات التي تمرّ بها مصر اليوم، حيث إستطاع أن يعلّم في الناس ويؤثّر بهم نظراً لما قاله من حقائق بنبرةٍ قاسيةٍ وغاضبة.

هذا السائق الذي اعتبر نفسه خريج "التوك توك"، شغل الناس خاصة نجوم الفن ومشاهيره الذين راحوا يبدون رأيهم بما سمعوه، فمنهم من أيّدوه ومنهم من تهجّموا عليه، علماً بأنّ هذا الفيديو لم يقتصر على هذا الشخص فقط، لا بل أبرز ردّات فعل الناس كافّة حول غلاء المعيشة والخضار والطعام والكهرباء وغيرها ...

فجر السعيد كانت أول من علّق على هذا الموضوع وهو من المعروف عنها أنّها من أنصار الرئيس السابق حسني مبارك وعلّقا قائلة:

"بخلاف ما اراه في التويتر والفيس بوك من تأييد وتصفيق .. اعتقد بأن من ساهم في نشر حديث سائق التوكتوك والترويج له والحديث عنه في صفحات الفيس والتويتر هدفه نشر الإحباط داخل الشعب المصري في هذا التوقيت تحديداً لتهيئة الشارع لما قرره الإخوان في نوفمبر القادم..
كلام سائق التوكتوك فيه كمية احباط ونظره سوداويه لا مثيل لها. أتقوا الله في مصر. فقد عانيتم سنوات من عدم الإستقرار".

الممثلة هنا شيحة قالت: "عندك حق في كل كلمة قولتها.. تعليم ..صحة ...زراعة.. فينك يا مصر".

المخرج عمرو سلامة كتب: "ليه فيديو سواق التوك توك انتشر كالنار في الهشيم مع ان في مليون فيديو وبوست كل يوم بيقولوا نفس الحاجة ومش بينتشروا بالقوة ديه؟
مش مهم الفيديو حقيقي ولا مصنوع ومفبرك -ولو اني ميقن انه حقيقي وعفوي- ومش مهم السواق ده اخوان ولا لأ، ومش مهم ان كان خريج توك توك او خريج هارفارد، كل ده تشويش مالوش قيمة.

المهم ليه محتوى كلامه خلى الناس تنشره، بشكل خلاه أسرع فيديو انتشارا تقريبا في تاريخ الانترنت في مصر.
رايي ان اول سبب لانتشاره هو انه يبدو للناس انه خارج من مواطن عادي مش منتمي لتيار، لان كل التيارات تم تشويهها حتى لو مش اخوان.
ثانيا ان واحد طبيعي من عامة الشعب واضح ان عنده دراية وادراك ووعي كبير، لكن ببساطة تقدر تقول ان سبب ده ان السواق ده عنده بس فيسبوك، لان تقريبا معظم معلوماته وكلامه متاخد من بوستات شهيرة انتشرت على الانترنت قبل كده، منها بوستات بالمناسبة مش دقيقة.

ثالثا ان كلامه بيوضح حجم المأساة اللي بتعاني منها الطبقات التحت متوسطة، واللي بدأت الطبقات الأعلى تحس بيها بشكل كبير".

الممثل خالد الصاوي علّق: "سواق التوكتوك هايل! هو رتبته ايه؟"

النجم عمرو محمود ياسين كتب: "وتيجي تسأل مين ممكن يبقي رئيس لو فلان او علان مشي ! ؟! حضرتك ده سواق توكتوك ... فيديو تاريخي... الكلام فوق مضطر اضيف له الكلام ده
عشان الناس مابتفهمتيش بسهوله .. انا منبهر الراجل ده ..و بقول لما بنعترض على رئيس معين يترد عليك طيب هتجيب مين ...فانا بقول طب بص كده هلي الفيديو ده ده سواق توكتوك بسيط شوف اد ايه بيفهم اد ايه واعي و اد ايه وطني ...هل فعلا كان لازم اكتب كل ده عشان تفهموني !!!!".

إشتركوا في Mashaheeri عبر فيس بوك